Milyen érzés 20 évet egy cégben lenni?
Az utóbbi években gyakran szó esik a munkavállalói fluktuáció magas szintjéről, és arról, hogy a fiatalabb generációk szívesen váltanak munkahelyet annak érdekében, hogy megtalálják a munkakörülmények, a karrierépítés és a személyes kiteljesedés ideális kombinációját. Régen megszokott volt, hogy az emberek egy egész életet egy cégnél töltöttek, ma pedig az egy pozícióban eltöltött idő átlagosan néhány évre rövidült.
Természetesen az „új vér” új energiát, új ötleteket és sokszínű tapasztalatokat hoz a cégbe. Azok a munkavállalók, akik többször váltanak munkahelyet, szélesebb rálátással rendelkeznek, és gyorsabban alkalmazkodnak az új kihívásokhoz. Ez a cég számára innovációkat és friss nézőpontokat jelenthet, ugyanakkor a gyakori munkavállalói távozások növelik a toborzás és betanítás költségeit, megbontják a csapat folytonosságát, és csökkenthetik a termelékenységet.
Ezzel szemben a hosszú távú munkavállalók minden vállalat felbecsülhetetlen pillérei. Ők hordozzák a vállalati értékeket és a magas szintű szakmai tudást, stabilitást, tapasztalatot és mélyen megértik a céges folyamatokat. A kockázat az, hogy évek múltán beleragadnak a rutinba, és olyan állapotba kerülnek, amikor már „nem tudják, hogy nem tudják” – erre a cégnek olyan rendszert kell kialakítania, amely ezt felismeri, és legalább abba a fázisba eljuttatja őket, hogy „tudják, hogy nem tudják”, a többi pedig már rajtuk múlik…
Ebben a cikkben szeretnénk bemutatni azokat a kollégákat, akik már több mint 20 éve velünk vannak. Mindegyiküknek megvan a maga egyedi története, szakmai mérföldkövei és személyes indokai, hogy miért döntöttek úgy, hogy a csapatunk részei maradnak. Néhányukat meginterjúvoltuk, és visszaemlékeztünk a régi időkre .

1. ábra. A hosszú távú munkavállalók – a közösség pillérei
Stanislav Sklenárik | értékesítési képviselő | belépés éve: 1994
„A kereskedő, aki a kapcsolatokra épít“
Stano tapasztalt értékesítési vezető, aki sok év szakmai múlt után is aktív értékesítési képviselő maradt. Ügyfeleihez való hozzáállása a bizalomra és a hosszú távú kapcsolatokra épül, nem pedig az agresszív értékesítésre. Az elemzések és táblázatok nem tartoznak a kedvenc tevékenységei közé, viszont terepen könnyedén és lelkesedéssel mozog. Dolgos, önálló, és mindig készen áll arra, hogy útnak induljon az ügyfelekhez, hogy olyan megoldásokat találjon, amelyek előreviszik a céget és az üzleti partnereket is.
Emlékszel a belépésedre és az első benyomásaidra az új munkáról?
„A HERMAN cégnél közvetlenül a középiskola és a katonai szolgálat befejezése után kezdtem. 20 éves voltam, és raktárosi pozícióba vettek fel. Áruátvétel, csomagolás és kiszállítás... a mai modern eljárásoktól mérföldekre lévő módon. Akkoriban a cégnél csak egyetlen autó volt, amellyel az ügyfelekhez jártak. A csomagokat naponta kézikocsival vittük a vasútállomásra vagy a postára. Néha titokban kölcsönvettem apám Škoda 120-asát, hogy elszállítsuk az árut. Nagyon jó csapat voltunk, ennek köszönhetően a hektikus napokat is könnyen átvészeltük. Emlékszem, egyszer a szállítónk acél dűbeleket hozott, útközben balesetet szenvedett, és a szétszóródott árut szó szerint a mezőről kellett összeszedni. Az összes akkori dolgozó ott maradt reggelig, hogy megtisztítsuk a dűbeleket, és késlekedés nélkül el tudjuk küldeni azokat az ügyfélnek.“
Hogyan lett a raktárosból értékesítési vezető?
„Egy ideig a javító részlegen is dolgoztam, ahol elektromos kéziszerszámokat és damilos fűkaszákat javítottam. Ezután ajánlatot kaptam, hogy szállítsam ki az árut az ügyfeleknek egész Szlovákiában. Amióta a kormány mögé ültem, majdnem hárommillió kilométert vezettem, és három furgont „elkoptattam”. Egy idő után már külföldre is jártam – árut hoztam be egész Európából a beszállítóktól – bejártam Németországot, Olaszországot, Svájcot, Belgiumot, Hollandiát, Csehországot, Dániát. A raktárosok azt mondták rólam, hogy a pokolból is három nap alatt visszatérek egy telepakolt autóval. 2012-ben ajánlották fel az értékesítési képviselői munkát, és mivel olyan ember vagyok, aki nem mondja azt, hogy „nem, ez nem megy”, elfogadtam. Egy kollégával együtt segítettünk létrehozni egy tourplan-t (útvonalhálózatot) az értékesítők számára, mivel részletesen ismertem egész Szlovákiát. Elővettük a B2B ügyfelek listáját, és fokozatosan, az ukrán határtól egészen Pozsonyig elkezdtük kialakítani az útvonal gerincét. Egy szlovákiai régió nekem is jutott, és ott kezdődött az értékesítési képviselői pályám. 2018 körül rám bízták a szlovákiai értékesítők csapatát (fogalmam sem volt, mibe vágok bele – valószínűleg ezért mondtam újra igent ). Később hozzájuk csatlakoztak a cseh és magyar értékesítők is.“

2. ábra. Stanislav Sklenárik, 2025
Melyek azok a kulcsfontosságú pillanatok, amiket szívesen felidéznél?
„Sikernek tartom, hogy mindig időben sikerült kiszállítanunk az árut akkor is, amikor azt még főként vonattal küldtük, vagy amikor én magam szállítottam ki, naponta akár 30–40 lerakással, szerteszét egész Szlovákia területén.
Természetesen kulcsmomentum volt az első rendelésem egy ügyféltől. Személyes sikernek tartom azt is, hogy sikerült megtartanunk olyan ügyfeleket, akik már 20–30 éve dolgoznak együtt a cégünkkel, illetve hogy felfedeztem egy kiváló értékesítőt (Stano Šuhaj), aki hosszú távon dolgozik nálunk.
Jelentős mérföldkő volt a váltás a tisztán kereskedelmi cégprofilról a gyártás felé, az új piacokra való terjeszkedés és a modern weboldal létrehozása.“
Mi motivál arra, hogy maradj a cégnél?
„Jelenleg a kollégák, akiknek még tudok segíteni a munkámmal. Az értékesítés számomra beteljesülést jelent – különösen akkor, amikor meg tudom oldani az ügyfél problémáját, és ráadásul az mindkét fél számára előnyös.“
Mik a további céljaid?
„Mivel az autót a második irodámnak tekintem, szeretnék továbbra is terepen dolgozni – segíteni a márkánk ismertségének növelésében, részt venni a meglévő B2B partnerségek fejlesztésében, új értékesítők betanításában és az értékesítési csapat stabilizálásában.“
Kvetoslava Virágová | logisztikai vezető | belépés éve: 1995
„A cég memóriája és a készletek őrzője“
Ha lenne a cégnél valaki, aki képes lenne az időutazásra, az biztosan Kvetka lenne. Excel-táblázatai terjedelmesek, részletesek, és egyesek számára talán átláthatatlanok, de ő abszolút pontossággal eligazodik bennük. Emlékszik arra, hogy mikor és hogyan történtek a dolgok a cégnél, tudja, hol találhatók meg akár 20 éves fájlok is, és rendíthetetlen megbízhatósággal irányítja a készleteket és a gyártási tervet. Gondoskodik arról, hogy a raktárban mindig minden szükséges rendelkezésre álljon – se nem túl sok, se nem túl kevés –, és egyensúlyt keres az elérhetőség és a hatékony gazdálkodás között. Emellett rendkívül segítőkész, akár a munkában, akár egy kedves gesztus formájában a kollégák ünnepei alkalmával. Személyes ajándékai mindig átgondoltak és személyre szabottak – éppúgy, mint a munkához való hozzáállása: szívvel és ésszel.
Hogyan emlékszel vissza a kezdetekre a cégnél?
„Amikor beléptem, a cégnek csupán 12 alkalmazottja volt, nagyon jó csapat voltunk – olyan kollégák, akik nemcsak a munkahelyen, hanem szabadidejükben is találkoztak. Mivel nem a szakmámban helyezkedtem el, mindent meg kellett tanulnom. Nehéz volt, de a kollégák mindig készségesen segítettek és tanácsot adtak.“
Hogyan alakult a munkád az évek során?
„Számlázóként kezdtem a raktárban. Amikor a cég saját telephelyre költözött, a számlázás átkerült az ügyfélszolgálatra, a közvetlen értékesítés támogatásaként.
A raktár átszervezésekor létrehoztuk az első cellás raktárt, amit én felügyeltem a raktári nyilvántartás adatkezelőjeként. Erre a pillanatra az egyik kulcsfontosságú eseményként emlékszem vissza a cégbeli pályafutásom során.
Később három évig dolgoztam a külföldi leányvállalatnál, Oroszországban. A terméklogisztikáért, az ügyfélszolgálatért és a raktárért voltam felelős. Jelenleg logisztikai vezetőként dolgozom.“

3. ábra. Kvetoslava Virágová, 2015
Mi motivál arra, hogy a cégnél maradj?
„Ez egy kihívásokkal teli munka, amely lehetőséget ad a személyes fejlődésre. Olyan munkát végzek, amit szeretek, és természetesen jó a csapat is. Nagyon szívesen emlékszem vissza a sok közös programra a kollégákkal.“
Mgr. Peter Halaj | adatelemző, programozó | belépés éve: 2000
„A megoldások mestere és a vállalati folyamatok újítója“
Peter olyan ember, aki nem ismeri a „lehetetlen” szót. Minden új probléma vagy feladat számára kihívás, amelyet lelkesen vállal. Autodidakta, hatalmas tanulási vággyal – folyamatosan új, modern módszereket tanulmányoz, és keresi a módját annak, hogyan lehet hatékonyabbá tenni a vállalati folyamatokat. Megalkot és programozással támogat egyedi, testreszabott megoldásokat, ennek köszönhetően számos tevékenység automatizálását és egyszerűsítését segítette elő a cégnél. Elemzések, adatok és számok között mozog otthonosan – ezekből képes fontos információkat kinyerni, amelyek előreviszik a vállalatot. Ha Peter a csapatban van, tudjuk, hogy minden kihívásra létezik megoldás – csak meg kell találni.
Első benyomások és kezdetek a cégnél?
„A kezdetek nagyon tanulságosak (és meglehetősen megterhelők) voltak. Már akkoriban is magas elvárásokat támasztottak az alkalmazottakkal szemben felelősség, szorgalom és munkabírás terén. A céghez mint „szerviztechnikus“ kerültem. Már az első napokban éreztem, hogy az ügyfél számunkra rendkívül fontos, és mindent meg kell tennünk a megelégedettsége érdekében.“

4. ábra. Peter Halaj, 2004
Hogyan alakult a munkád és a kompetenciáid az évek során?
„A szerviztechnikusi munkát fokozatosan felváltotta az alkatrész-logisztikáért felelős munkakör, később pedig a szervizközpont vezetése. Összesen 15 évet töltöttem a javítási részlegen. Jelenleg adatelemzőként / programozóként dolgozom. Adatelemzéssel, az információs rendszer fejlesztésével és üzemeltetésével, valamint nem utolsósorban a weboldalunk adat-előkészítésével foglalkozom.“
Mely pillanatokat vagy sikereket tartod kulcsfontosságúnak a pályafutásod során?
„Kulcsfontosságúnak tartom magát azt, hogy elhelyezkedhettem és a HERMAN cégnél dolgozhatok. Szerviztechnikusként több mint 15.000 szerszámot javítottam meg – ezt a számot elsőként (és talán egyedüliként?) értem el . További jelentős pillanat volt, amikor a javítási részleg vezetője lettem, és vállalhattam ezt a nem éppen könnyű terhet, hogy magasabb szintre emeljem a szerviz minőségét. Már akkor is foglalkoztam programozással, és képességeimet a szolgáltatások javítására használtam. Nagy kihívást jelentett az új raktár / logisztikai csarnok megoldásának tervezése és megvalósítása, amelyet 2023-ban helyeztünk üzembe.“
Mi motivál arra, hogy a cégnél maradj?
„Ha az ember olyan munkát végezhet, ami egyben a hobbija is, nem érzi szükségét annak, hogy másik állást keressen. Ha ehhez még hozzáadjuk azt, hogy a cég és a csapat is közel áll a szívemhez, és érzem, hogy a munkám valóban hasznos a vállalat számára, akkor tényleg nincs ok a váltásra.“
Előretekintés
„Talán a legnagyobb előrelépés az elmúlt években az internetes értékesítés, a saját blog létrehozása és a közösségi médiás munka. A vállalat folyamatos fejlődésben van, mindig a javulás irányába halad. Az egész irányvonal arra összpontosul, hogy a lehető legjobb szolgáltatásokat nyújtsuk az ügyfeleknek, és megtartsuk a helyünket az erős versenykörnyezetben. Számos feladat és vízió van folyamatban – és még több vár ránk majd a jövőben.“
Radoslav Škorňa | termelésvezető | belépés éve: 1995
„Sok szakma tudója“
Rado az egyik leghűségesebb és leglojálisabb munkatársunk, aki már 1995 óta velünk van. Pályafutása során több pozícióban is dolgozott – a raktárban kezdett, majd később mint értékesítési képviselő járta be keresztül-kasul Szlovákiát, hogy Stanislav Sklenárikkal együtt útvonaltervet készítsenek maguknak és kollégáiknak a hatékony terepmunkához. Mosolyogva emlékszik vissza azokra az időkre, amikor még nem léteztek mobiltelefonok – az értékesítési képviselő telefonkártyával intézte a hívásokat telefonfülkéből. Egy ideig adósságbehajtással is foglalkozott.
2015-ben ott állt a gyártóüzem létrehozásának kezdeténél, azóta annak része. Részt vett az abrazív tárcsák receptúrájának kidolgozásában, a gyártógépek beindításában, a lamellás tárcsák gyártásba való bevezetésében, majd fokozatosan átvette a termelési dolgozók irányítását. A gyártási folyamatot az alapoktól tanulta meg, és ma már ő felügyeli a tárcsák minőségét azáltal, hogy minden egyes gyártási tételt tesztel. Nem riad vissza semmilyen kihívástól vagy feladattól, és mindig készségesen segít. Részt vett külföldi kiállításokon, ahol technikai megvalósításban, a cégünk bemutatásában és új, minőségi beszállítók felkutatásában is hasznos támogatást nyújtott. Kiváló gépkocsivezetői képességeinek köszönhetően többször is ő biztosította az áruszállítást az EU-n belül. Rado korábban modellező volt, ami meg is látszik abban, ahogyan kreatívan képes technikai megoldásokat tervezni és kivitelezni a cégnél.

5. ábra. Radoslav Škorňa, 2004
Ing. Jaroslava Zulová | gazdasági részleg vezetője | belépés éve: 1999
„Vezető a csapatában, határozott hozzáállással“
Jarka 1999-ben lépett be a céghez könyvelőként, és néhány év elteltével átvette a részleg vezetését, amikor elődje nyugdíjba vonult. Azóta ő irányítja a teljes gazdasági részleget, emellett a HR menedzseri feladatokat is ellátja. Könnyedén kezeli az auditokat, pénzügyi és adóellenőrzéseket, beadja az adóbevallásokat, statisztikákat és jelentéseket a különböző intézményeknek. Jarka ismert egyenes és tárgyilagos hozzáállásáról – ha kell, szigorú és hajthatatlan tud lenni, ugyanakkor mindig kész segíteni és tanácsot adni a kollégáknak. Az a képessége, hogy gyorsan reagál a kihívásokra, megoldja a bonyolult helyzeteket és összehangolja a csapat munkáját, pótolhatatlanná teszi őt a cég életében.
Bc. Martina Holéczyová Tkáčiková | értékesítő | belépés éve: 2001
„Energikus munkatárs hihetetlen lendülettel“
Pályafutása első hónapjaiban kipróbálta magát a raktárban, később az ügyfélszolgálati részlegen dolgozott, ahol a H-Limit nevű új szolgáltatással foglalkozott, ezt pedig 7 év titkársági asszisztensi munka követte. Martina hihetetlenül energikus, kitartó és motivált ember, ezért természetes volt, hogy felkérést kapott az értékesítői és követeléskezelői pozícióra. Itt igazán megtalálta önmagát, és sok kolléga számára inspirációt jelent. Sikerült a követelések állományát nagyon kedvező szintre hoznia, amit azóta is éberen felügyel. A nemfizető ügyfelek elérhetőségeit „még a föld alól is előkeríti“, és a kockázatos üzletek nem mennek át az ellenőrzésén.

6. ábra. Martina Holéczyová Tkáčiková, 2006
Képes megszerezni az ügyfelek bizalmát, sőt még a hosszabb ideje inaktívakat is visszahozza a rendszerbe. A terepen dolgozó értékesítési képviselők számára nélkülözhetetlen adminisztratív háttértámogatást nyújt – tudják, hogy számíthatnak rá, ha például kapcsolatba kell lépni olyan ügyfelekkel, akiket nem sikerült meglátogatniuk, ahol nem sikerült „nyélbe ütni“ az üzletet, vagy árajánlatokat előkészíteni. Így dolgozik kitartóan és nagy intenzitással hónapról hónapra a munkahelyi célok teljesítésén. Arra a kérdésre, honnan merít motivációt, egyszerűen azt válaszolja, hogy olyan munkát végez, amit szeret és ami örömet okoz számára. Egy mosolygós emléket is hozzáfűz azokból az időkből, amikor még a titkárságon dolgozott – akkoriban az árlistákat éjszakákon át kézzel, írógéppel kellett előállítani. El tudjátok képzelni, mi történt, ha elütés került a szövegbe? Az egész oldalt újra kellett gépelni. Nagyon pozitívan értékeli a bevezetett változásokat, például a weboldalon keresztül történő megrendelésfelvételi folyamat leegyszerűsítését.
Mgr. Miroslava Máliková | könyvelő | belépés éve: 2001
„Észrevétlen, de felbecsülhetetlen“
Mirka több mint 20 éve dolgozik könyvelőként, és a cég elválaszthatatlan részét képezi. Rendkívül szorgalmas, gyors, megbízható és nagyon precíz. A kezében minden dokumentum mindig tökéletesen rendszerezett, és tapasztalatainak, valamint informatikai rendszerünk kiváló ismeretének köszönhetően olyan munkamennyiséget is képes elvégezni, amihez általában két-három emberre lenne szükség. Bárki, aki tanácsért fordul hozzá, megoldással távozik. Mirka professzionalizmusa és sokéves tapasztalata nélkülözhetetlen pillérré teszi őt abban a csapatban, amely a vállalat pénzügyi és számviteli részlegének zökkenőmentes működéséért felelős.
Zárszó
A hét kolléga, akiket ebben a cikkben bemutattunk, bizonyíték arra, hogy a hosszú távú munka egyetlen vállalatnál nemcsak stabil karrierutat jelenthet, hanem a szakmai és személyes kiteljesedés forrása is lehet. Tapasztalatuk, elkötelezettségük és hozzájárulásuk a vállalat fejlődéséhez mindannyiunk számára inspirációt jelent. Ők az élő példái annak, hogy az erős kötelékek a munkavállaló és a cég között ma is lehetségesek – és rendkívül értékesek.
Ezúton szeretnénk kifejezni őszinte köszönetünket a lojalitásukért, munkabírásukért és azért a hozzájárulásért, amit nap mint nap belefektetnek munkájukba. Bízunk benne, hogy történetük nemcsak jelenlegi munkatársainkat ösztönzi, hanem azokat is, akik a jövőben csatlakoznak hozzánk. Mert egy vállalat valódi ereje azokban az emberekben rejlik, akik azt alkotják.
Ezt a cikket még senki nem kommentálta. Legyen Ön az első!